De Stern, genoemd naar de steltlopertje Stern (niet benadrukkend de kont van het schip, het Engelse ‘stern’), is gebouwd onder de naam Friesland en bleef tot 1937 onder verschillende schippers als zeilend vrachtschip in de vaart. In 1937 bouwde schipper Van Wijngaarden het schip om to luxemotor vrachtschip met een Elve ruwolie dieselmotor met 2 cilinders en 90pk in de machinekamer.
Kenmerken van een klipper zijn de S-bocht in de voorsteven, de uitwaaierende boeg en het bijgesneden, duidelijk gepiekte achterschip met een door gestoken roer. Hoewel ontstaan rond de grote rivieren en bij uitstek hiervoor en voor de Zuid-Hollandse en Zeeuwse stromen geschikt, zaaide het schip zich snel uit over heel Nederland. De klipper werd een universeel vrachtschip waarmee men alles vervoert kon krijgen.
De zeilschip klasse Klipper is genoemd naar de zeezeilende, snelle en kleine vrachtschip klasse ‘Clipper’, operatief in de 19e eeuw, alle herkenbaar aan de S bocht in de voorsteven, de wijder wordende boeg en het achterdek dat boven het water uitsteekt met het roer eronder en niet erachter.