Majem

Type: Zandaak
Bouwjaar: 1892

Het verhaal van de Majem

Zandaakjes werden voor twee doelen gebruikt: voor baggeren (“diepen”) en zandwinning (“delven”). Met een vergelijkbaar zandaakje is Adriaan Volker begonnen als baggeraar. Eerst moest hij het scheepje vol beugelen (met de hand bagger van de waterbodem opscheppen), daarna moest hij de bagger verderop weer overboord scheppen! Daarom kwam hij later op de uitvinding van de “onderlosser”. Oorspronkelijk is dit aakje als zeilschip gebouwd. Toen zal er ook wel rivierzand op de Hollandse IJssel gebeugeld zijn om het als metselzand in Rotterdam te verkopen. De Coolsingel is van 1913-1922 gedempt met zand door zandaakjes aangevoerd! De Samenwerking is van ongeveer 1930 tot 1975 door de gemeente Rotterdam gebruikt voor baggerwerk in de binnenwateren van de stad. “Ook al is het een baggerschip, je moet in het vooronder van de grond kunnen eten”, vond de oude schipper. De mast is door het contragewicht gemakkelijk te strijken, zodat bruggen geen probleem zijn om op af te zeilen. Opmerkelijk detail is de “klapmuts”: de losse punt van de voorsteven. Deze kan naar voren worden geklapt om de kruiphoogte te verminderen voor zeer lage bruggen. In 1975 hebben de huidige twee eigenaren het scheepje bij een scheepssloperij gevonden en gerestaureerd met behulp van gegevens van het Maritiem Museum in Rotterdam. Sinds 1980 is het weer een zeilend vrachtschip onder de toepasselijke naam Samenwerking. Huidig vaargebied is van de kleinste binnenwateren tot en met de Waddenzee.
samenwerking-02
Type

Zandaak

Bouwjaar

1892

Steiger

107B

L x B x D (mtr.)11.50 x 2.56 x 0.50
Bouwjaar1892
Werf van aanbouw
Lokatie WerfSchiedam
Bouwnummer
Laadvermogen Huidig (Origineel) (15) ton
Brandmerk
Meetbrief Nummer
Meetbrief Datum
BHS/LVBHB
FVEN/RVEN316 link

Scheepsnamen
Eigenaren
Meetbrieven
Motor

Motor Merk
Motor Type
Motor Vermogen
Motor Historisch

Het verhaal van de Majem

Zandaakjes werden voor twee doelen gebruikt: voor baggeren (“diepen”) en zandwinning (“delven”). Met een vergelijkbaar zandaakje is Adriaan Volker begonnen als baggeraar. Eerst moest hij het scheepje vol beugelen (met de hand bagger van de waterbodem opscheppen), daarna moest hij de bagger verderop weer overboord scheppen! Daarom kwam hij later op de uitvinding van de “onderlosser”. Oorspronkelijk is dit aakje als zeilschip gebouwd. Toen zal er ook wel rivierzand op de Hollandse IJssel gebeugeld zijn om het als metselzand in Rotterdam te verkopen. De Coolsingel is van 1913-1922 gedempt met zand door zandaakjes aangevoerd! De Samenwerking is van ongeveer 1930 tot 1975 door de gemeente Rotterdam gebruikt voor baggerwerk in de binnenwateren van de stad. “Ook al is het een baggerschip, je moet in het vooronder van de grond kunnen eten”, vond de oude schipper. De mast is door het contragewicht gemakkelijk te strijken, zodat bruggen geen probleem zijn om op af te zeilen. Opmerkelijk detail is de “klapmuts”: de losse punt van de voorsteven. Deze kan naar voren worden geklapt om de kruiphoogte te verminderen voor zeer lage bruggen. In 1975 hebben de huidige twee eigenaren het scheepje bij een scheepssloperij gevonden en gerestaureerd met behulp van gegevens van het Maritiem Museum in Rotterdam. Sinds 1980 is het weer een zeilend vrachtschip onder de toepasselijke naam Samenwerking. Huidig vaargebied is van de kleinste binnenwateren tot en met de Waddenzee.

Zandaakjes werden voor twee doelen gebruikt: voor baggeren (“diepen”) en zandwinning (“delven”). Met een vergelijkbaar zandaakje is Adriaan Volker begonnen als baggeraar. Eerst moest hij het scheepje vol beugelen (met de hand bagger van de waterbodem opscheppen), daarna moest hij de bagger verderop weer overboord scheppen! Daarom kwam hij later op de uitvinding van de “onderlosser”.

Oorspronkelijk is dit aakje als zeilschip gebouwd. Toen zal er ook wel rivierzand op de Hollandse IJssel gebeugeld zijn om het als metselzand in Rotterdam te verkopen. De Coolsingel is van 1913-1922 gedempt met zand door zandaakjes aangevoerd!

De Samenwerking is van ongeveer 1930 tot 1975 door de gemeente Rotterdam gebruikt voor baggerwerk in de binnenwateren van de stad. “Ook al is het een baggerschip, je moet in het vooronder van de grond kunnen eten”, vond de oude schipper.

De mast is door het contragewicht gemakkelijk te strijken, zodat bruggen geen probleem zijn om op af te zeilen. Opmerkelijk detail is de “klapmuts”: de losse punt van de voorsteven. Deze kan naar voren worden geklapt om de kruiphoogte te verminderen voor zeer lage bruggen.

In 1975 hebben de huidige twee eigenaren het scheepje bij een scheepssloperij gevonden en gerestaureerd met behulp van gegevens van het Maritiem Museum in Rotterdam. Sinds 1980 is het weer een zeilend vrachtschip onder de toepasselijke naam Samenwerking.

Huidig vaargebied is van de kleinste binnenwateren tot en met de Waddenzee.

Het verhaal van de Majem

Vragen of opmerkingen?

Als je informatie of vragen over de Majem hebt kun je de eigenaar via onderstaand formulier jouw vragen en of opmerkingen sturen.

Indien nodig proberen wij zo snel als mogelijk te reageren.

Bijvoorbaat dank voor je bijdrage.


Scroll naar boven