Krommenie 1

Type: Beurtschip
Bouwjaar: 1926

Het verhaal van de Krommenie 1

Audio Beluisteren

Beurtschip Krommenie 1 (1926) – Piet

Piet: “Een beurtschip is een schip dat een geregelde dienst tussen bepaalde plaatsen onderhoud. Beurtschip de Krommenie1 werd in 1926 gebouwd bij de Zaanlandsche Scheepsbouw Maatschappij in opdracht van Klaas Knap. Hij was de oprichter van KNAP Transportgroep. Dat bedrijf vierde z’n 100-jarig bestaan in 2013. Het schip voer vooral tussen de linoleumfabriek in Krommenie en de Prins Hendrikkade in Amsterdam. Die kade is een paar honderd meter hier vandaan. De vracht bestond op de heenweg naar Krommenie vooral uit lijnolie en kurk, grondstoffen voor linoleum. Op de terugweg naar Amsterdam hadden de beurtschepen het eindproduct linoleum aan boord. Op de Prins Hendrikkade werd de vracht overgeladen op andere schepen die de rollen linoleum verder het land in brachten. Linoleum wordt gebruikt als vloerbedekking en is een natuurproduct. Het bedrijf liep goed en op het hoogtepunt in de dertiger jaren bestond Knaps’ vloot uit 4 beurtschepen en 4 dekschuiten. Klaas Knap en zijn zoons begrepen toen ook al dat vervoer over de weg steeds belangrijker werd en bereidden hun bedrijf uit met vrachtauto’s.”

“Eind jaren ’60 nam het wegtransport sterk toe en het transport over water af. De Coen- en IJtunnel werden aangelegd. Daardoor stopte het vervoer per schip tussen Amsterdam en Krommenie bijna helemaal. De Krommenie 1 kwam tegen de kant te liggen en werd nog een jaar of 10 gebruikt als opslag en werkplaats.
In 1980 werd het schip verkocht en kwam als woonschip aan de Amstel te liggen. Toen ik de Krommenie in 2012 kocht, was het 10 jaar onbewoond en in verval geraakt. De buitenkant is helemaal gerestaureerd naar oude foto’s en tekeningen van het schip. Varen doen we alweer een paar jaar met de originele Kromhoutmotor die er bij de bouw in 1926 ingezet is.”

Audio Story

Beurtschip Krommenie 1 (1926) – Piet

“A beurtschip is a barge that provides a regular scheduled service between different locations. De Krommenie 1 was built in 1926 by the Zaanlandsche Scheepsbouw Maatschappij for Klaas Knap, the founder of KNAP Transportgroep – a shipping company that celebrated its centennial in 2013. It mainly sailed between the linoleum factory in Krommenie and Prins Hendrikkade in Amsterdam, which is just a few hundred metres from here. On the outbound journey to Krommenie, its cargo mainly consisted of linseed oil and cork, the raw materials for linoleum. On the way back to Amsterdam, they would have the finished product, linoleum, on board. On Prins Hendrikkade, the cargo was loaded onto other barges which would then distribute the rolls of linoleum to various places all over the country. Linoleum is used as flooring. It’s a natural product. The company did well – in its heyday, in the 1930s, Knap’s fleet consisted of four barges and four work flats. Klaas Knap and his sons understood even then that transportation by road was making headway and so expanded their fleet to include trucks.”

“In the late ’60s, freight transport by road increased rapidly and transportation by water began to dwindle. After the Coen Tunnel and IJ Tunnel were completed, cargo shipping traffic came to an almost complete halt. The Krommenie 1 was moored along the quay and was used as a storage site and workshop for another decade or so. 
In 1980, it was sold and ended up moored on the Amstel River as a houseboat. When I bought the Krommenie in 2012, she had been vacant for a decade and had fallen into disrepair. The exterior was fully restored based on old photos and drawings. We’ve been cruising for a few years now using the original Kromhout engine that was installed when she was first built in 1926.”

krommenie1-03
Type

Beurtschip

Bouwjaar

1926

Steiger

123A

L x B x D (mtr.)25.42 x 4.73 x 1.10
Bouwjaar1926
Werf van aanbouwZaanlandsche Scheepsbouw Maatschappij
Lokatie WerfZaandam
Bouwnummer
Laadvermogen Huidig (Origineel) (97.4) ton
Brandmerk4418 B Amsterdam 1954
Meetbrief NummerA5916N97
Meetbrief Datum
BHS/LVBHB
FVEN/RVEN3058 link

Scheepsnamen
Eigenaren
Meetbrieven
Motor

Motor MerkKromhout
Motor Type2-M-2
Motor Vermogen
Motor Historisch

Het verhaal van de Krommenie 1

Audio Beluisteren

Beurtschip Krommenie 1 (1926) – Piet

Piet: “Een beurtschip is een schip dat een geregelde dienst tussen bepaalde plaatsen onderhoud. Beurtschip de Krommenie1 werd in 1926 gebouwd bij de Zaanlandsche Scheepsbouw Maatschappij in opdracht van Klaas Knap. Hij was de oprichter van KNAP Transportgroep. Dat bedrijf vierde z’n 100-jarig bestaan in 2013. Het schip voer vooral tussen de linoleumfabriek in Krommenie en de Prins Hendrikkade in Amsterdam. Die kade is een paar honderd meter hier vandaan. De vracht bestond op de heenweg naar Krommenie vooral uit lijnolie en kurk, grondstoffen voor linoleum. Op de terugweg naar Amsterdam hadden de beurtschepen het eindproduct linoleum aan boord. Op de Prins Hendrikkade werd de vracht overgeladen op andere schepen die de rollen linoleum verder het land in brachten. Linoleum wordt gebruikt als vloerbedekking en is een natuurproduct. Het bedrijf liep goed en op het hoogtepunt in de dertiger jaren bestond Knaps’ vloot uit 4 beurtschepen en 4 dekschuiten. Klaas Knap en zijn zoons begrepen toen ook al dat vervoer over de weg steeds belangrijker werd en bereidden hun bedrijf uit met vrachtauto’s.”

“Eind jaren ’60 nam het wegtransport sterk toe en het transport over water af. De Coen- en IJtunnel werden aangelegd. Daardoor stopte het vervoer per schip tussen Amsterdam en Krommenie bijna helemaal. De Krommenie 1 kwam tegen de kant te liggen en werd nog een jaar of 10 gebruikt als opslag en werkplaats.
In 1980 werd het schip verkocht en kwam als woonschip aan de Amstel te liggen. Toen ik de Krommenie in 2012 kocht, was het 10 jaar onbewoond en in verval geraakt. De buitenkant is helemaal gerestaureerd naar oude foto’s en tekeningen van het schip. Varen doen we alweer een paar jaar met de originele Kromhoutmotor die er bij de bouw in 1926 ingezet is.”

Audio Story

Beurtschip Krommenie 1 (1926) – Piet

“A beurtschip is a barge that provides a regular scheduled service between different locations. De Krommenie 1 was built in 1926 by the Zaanlandsche Scheepsbouw Maatschappij for Klaas Knap, the founder of KNAP Transportgroep – a shipping company that celebrated its centennial in 2013. It mainly sailed between the linoleum factory in Krommenie and Prins Hendrikkade in Amsterdam, which is just a few hundred metres from here. On the outbound journey to Krommenie, its cargo mainly consisted of linseed oil and cork, the raw materials for linoleum. On the way back to Amsterdam, they would have the finished product, linoleum, on board. On Prins Hendrikkade, the cargo was loaded onto other barges which would then distribute the rolls of linoleum to various places all over the country. Linoleum is used as flooring. It’s a natural product. The company did well – in its heyday, in the 1930s, Knap’s fleet consisted of four barges and four work flats. Klaas Knap and his sons understood even then that transportation by road was making headway and so expanded their fleet to include trucks.”

“In the late ’60s, freight transport by road increased rapidly and transportation by water began to dwindle. After the Coen Tunnel and IJ Tunnel were completed, cargo shipping traffic came to an almost complete halt. The Krommenie 1 was moored along the quay and was used as a storage site and workshop for another decade or so. 
In 1980, it was sold and ended up moored on the Amstel River as a houseboat. When I bought the Krommenie in 2012, she had been vacant for a decade and had fallen into disrepair. The exterior was fully restored based on old photos and drawings. We’ve been cruising for a few years now using the original Kromhout engine that was installed when she was first built in 1926.”

Het beurtschip de Krommenie 1 werd in 1926 gebouwd bij de Zaanlandsche Scheepsbouw Maatschappij voor Klaas Knap, de oprichter van de KnapTransportgroep die bij het 100 jarig bestaan in 2013 uitgegroeid was tot ruim 100 vrachtwagens.

Het schip voer vooral tussen de linoleumfabriek in Krommenie (later Forbo) en de Martelaarsgracht in Amsterdam waar de Fa.Knap een zogenaamd walhuisje bezat. De vracht bestond vooral uit lijnolie en kurk (grondstof) op de heenweg en het eindproduct naar Amsterdam, waar het werd overgeladen in beurtschepen die de rollen linoleum verder het land in brachten. Namen van enkele vaste schippers destijds zijn Arie Knap, Frans Fontaine, Henk Kouwenhoven, Jan Blankaart, Gijs van Rhijn en vooral Roel Pinkster.

Medio jaren 60 van de vorige eeuw kwam het schip tegen de kant waar het nog een jaar of 14 werd gebruikt voor opslag en als werkplaats.
In 1980 werd het schip verkocht en kreeg het een functie als woonschip op de Amstel. Van 2002 tot 2012 was het schip echter onbewoond en raakte het zwaar verwaarloosd. In 2012 verkocht aan Piet Dekker die de restauratie begon. Het schip werd van binnen en buiten ontroest. De stuurhut en entree naar machinekamer en achteronder werden nieuw gebouwd en teruggeplaatst volgens voorbeeld op een oude foto.
Gelukkig kon ook de 60 PK 2-cilinder Kromhout middeldrukmotor met gloeikop na 45 jaar weer tot leven worden gewekt.

Het verhaal van de Krommenie 1

Vragen of opmerkingen?

Als je informatie of vragen over de Krommenie 1 hebt kun je de eigenaar via onderstaand formulier jouw vragen en of opmerkingen sturen.

Indien nodig proberen wij zo snel als mogelijk te reageren.

Bijvoorbaat dank voor je bijdrage.


Scroll naar boven