Vaargebied: Zuid Holland
Tonnage (origineel en huidig): 42 ton, is tijdens de periode als motorschip tot 52 ton vergroot, nu weer terug gerestaureerd naar 42 ton.
Motor: (origineel en huidig) origineel geen motor; trekschuit met zeil (voor ruimer water. Later een Samofa 2s108, (2 cilinder) met verzwaard vliegwiel en grotere brandstofpomp waardoor 30pk geleverd kon worden bij 1500 omwentelingen/min nu; Iveco 80.41 (4 cilinder) 4liter 65pk bij 2200 omwentelingen/min.
Nadat het schip in 1888 van de werf loopt doet het eerst vermoedelijk een paar jaar dienst als beurtscheepje, het is dan een trekschuit en word langs de oever van een kanaal in zuid holland gejaagd, waarschijnlijk steekt het dagelijks op haar route een meer of plas over.
Daar lukt het jagen niet omdat het dicht bij de oevers te ondiep is of de route te ver om.
Op het meer wordt gezeild, (de oude mastfundatie is te zwaar voor een laadmastje) of wanneer de wind niet gunstig is geboomd.
In 1902 verschijnt ze in de liggers (scheepsregistratie) van de scheepsmetingsdienst (voor 1900 waren schepen onder de 20 meter niet verplicht om geregistreerd te worden)
In 1902 heet ze Flesschen fabriek Delft dat is dan ook het bedrijf waarvoor ze vaart, ze vervoerd zand als grondstof voor glaswerk, kolen als brandstof voor de ovens en waarschijnlijk ook vrachten lege flessen.
In 1907 wijzigt haar naam en laadvermogen, het zeiltuig verdwijnt, er wordt een motor ingebouwd en het ruim wordt verlengd en verhoogd, ze kan nu 10 ton meer meenemen