De Hoop
Type: Beurtschip
Bouwjaar:
Het verhaal van de De Hoop
Audio Beluisteren
Stijn van Aalderen – De Hoop 1903
Ik ben geboren op een schip en wilde er zelf ook één om op te wonen en ermee te varen. Maar ik had geen geld, dus ik was op zoek naar een opknapper. Toen ik in 2017 De Hoop zag liggen met haar sierlijke bouw en in haar verwaarloosde staat, was ik verkocht. Alles leek nog origineel aan het schip. Ongelofelijk na meer dan 100 jaar. De dekken waren nog in hele goede staat. Dus ik hoopte dat het vlak, de stalen platen aan de onderkant van de boot, nog dik genoeg waren. Maar de verzekering keurde het vlak helemaal af. Alleen de kop en de kont van het schip konden ermee door.
We hebben eerst de geschiedenis het schip onderzocht. Het was nog altijd ingericht als vrachtschip. Aan het stalen casco vond ik allerlei aanwijzingen over wat er met dit schip gebeurd was. Dit beurtschip was een van de eerste schepen met motor in 1903. De motoren waren in die tijd nog onbetrouwbaar. De verzekering eiste mogelijk toen dat motorschepen nog een zeiltje bij konden zetten. Dus waarschijnlijk hebben er zwaarden aan De Hoop gehangen om op koers te blijven.
Ik begon samen met mijn vader en hulp en advies van vrienden met de restauratie. Onder de waterlijn lastten we de nieuwe staalplaten aan elkaar, boven de waterlijn hebben we alles geklonken. Je boort eerst gaten in de twee platen die je aan elkaar vast wilt maken. Dan verhit je een gietijzeren nagel. Die steek je dan gloeiend heet door de gaten en sla je vervolgens klem. Dat is klinken. Als de nagel is afgekoeld, is het gat dicht. We hebben zeker 3000 nagels geklonken. Ik wil dit schip aan de buitenkant restaureren met traditionele technieken. Ik heb veel plezier in het ontdekken van de bouwgeschiedenis van traditionele schepen en wil op die manier te restaureren.
Audio Story
De Hoop (1903) – Stijn
I was born on a boat and always wanted a boat of my own to live and sail on. But I didn’t have any money, so I was looking for a fixer-upper. When I saw De Hoop in 2017 with her elegant lines and her neglected condition, I was sold. Everything about the boat seemed to be original – unbelievable after more than a century. The decks were still in great shape. So I hoped that the steel of the hull plates was still thick enough. But my insurance company condemned the bottom completely. Only the bow and the stern were deemed acceptable.
First we did some research into the history of the boat. It was still set up as a cargo vessel. The steel frame gave me all kinds of clues about what had happened to it over time. This was one of the first barges with an engine back in 1903. At the time, engines were still unreliable. The insurance company may have required the boat to have sails in case the engine cut out. So De Hoop probably had dagger boards to stay on course.
I embarked on the restoration with my father, aided by advice and help from friends. Below the waterline, we welded on new steel plates; above the waterline we riveted everything. First you drill holes into the two plates that you want to fasten. Then you heat up a cast-iron nail. You drive it through the hole while it’s hot and then hammer it into place. That’s what riveting is. Once it cools, you’ve got a strong connection. We’ve riveted at least three thousand nails. I want to restore the exterior of the barge using traditional techniques. I really enjoy discovering the construction history of traditional vessels and restoring them in this way.

Type
Beurtschip
Bouwjaar
Steiger
121A

L x B x D (mtr.) | x x |
Bouwjaar | |
Werf van aanbouw | |
Lokatie Werf | |
Bouwnummer | |
Laadvermogen Huidig (Origineel) | () ton |
Brandmerk | 5313B Rott 1932 |
Meetbrief Nummer | |
Meetbrief Datum | |
BHS/LVBHB | |
FVEN/RVEN |
Scheepsnamen | |
Eigenaren | |
Meetbrieven | |
Motor |
Motor Merk | |
Motor Type | |
Motor Vermogen | |
Motor Historisch |