Brittannia
Type: Directieboot
Bouwjaar: 1912
Het verhaal van de Brittannia
Audio Beluisteren
Brittannia (1912) – Wale
“De Brittannia is het meest Amsterdamse schip in deze Museumhaven. Het soort schip heet Amsterdammer, duidelijker kan het niet. De stuurhut kan voor de helft naar beneden geklapt zodat het schip onder de Amsterdamse bruggen door kan. De Brittannia werd hier vlakbij op de Hoogte Kadijk gebouwd op scheepswerf ’t Kromhout voor de Hollandse Stoomboot Maatschappij. Het ging in 1912 te water en werd gebruikt om het management en personeel van de HSM van en naar hun werk te varen. Maar het is ook een sleepboot en hielp met het aanmeren en afmeren van schepen van de HSM en sleepte als het zo uitkwam ook wel schepen. De Brittannia werd tot 1967 als sleper gebruikt. Daarna kwam het in privé bezit.”
Ik wilde zelf een milieuvriendelijk en energie neutraal schip bouwen. Daar had ik al ontwerpen voor getekend. Maar het leek me een goed idee eerst eens op een schip te wonen voor er zelf een te bouwen. Op zoek naar een schip werd ik verliefd op de Brittannia en kocht haar in 2014. De vorige eigenaar had het van binnen en van buiten helemaal opgeknapt en in originele staat hersteld. In een paar weken leerde hij me alles over het onderhoud van de Brittannia en leerde me varen. Daarna was het een kwestie van doen. De helft van het schip is machinekamer. Ik woon in het deel waar vroeger de passagiers zaten, daar is goede stahoogte. Het ruim is ongeveer 16 m2. Een tiny house eigenlijk, maar voor mij genoeg. Zodra het warmer is, maak ik met de Brittannia tochten door heel Europa. Ik ben naar de Middellandse en Baltische zee geweest. Met een paar andere schippers maken we plannen om de oversteek naar Engeland te wagen.”
Audio Story
Brittannia (1912) – Wale
“The Brittannia is the most quintessentially Amsterdam barge in this harbor. The type of ship is called an Amsterdammer – it doesn’t get much clearer than that. The wheelhouse is partly collapsible so it can pass underneath Amsterdam’s bridges. The Brittannia was built not far from here, on Hoogte Kadijk in the ’t Kromhout shipyard, for the Hollandse Stoomboot Maatschappij (Dutch Steamboat Company). She was launched in 1912 and was used for taking HSM’s management and staff to and from work. But it also acted as a tug, helping HSM’s other vessels dock and leave and hauling boats too when it was needed. The Britannia was in service as a tug until 1967 and has been privately owned since then.”
I wanted to build my own carbon-neutral, sustainable boat. I’d already drawn up plans. But it seemed like a good idea to actually live on a boat for a while before building my own. When I was looking at boats, I fell in love with the Brittannia and bought her in 2014. The previous owner had undertaken a full interior and exterior restoration. In just a few weeks, he taught me everything about maintenance and how to cruise. After that, it was just a matter of doing it. Half of the boat is taken up by the engine room. I live in the part that used to hold the passengers. It’s about 16 square metres – a tiny house, really, but it’s tall enough to stand up in and it’s plenty of room for me. During the spring and summer, I travel all over Europe on the Brittannia. I’ve been to the Mediterranean and the Baltic. I’m currently planning on crossing the Channel with a few other skippers.

Brittannia
Type
Directieboot
Bouwjaar
1912
Steiger
087B

Scheepsnamen | 1912 – Britannia 1956 – Geesje 1967 – Aquarius 1992 – Twee Broeders 1998 – Britannia |
Eigenaren | 1912 – N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam 1947 – A.van Noord & Zn., Amsterdam 1956 – A.van Noord Sr., Amsterdam 1963 – J.van Noord, Abcoude 1967 – J.J.H.Polman, Utrecht 1992 – G.G.Halvax & M.A.Bransveld,’s-Gravenhage 1998 – M.A.C.Korstanje, Koedijk |
Meetbrieven | |
Motor |
Motor Merk | INDUSTRIE |
Motor Type | 2D4 |
Motor Vermogen | |
Motor Historisch |