Annechiena Willemina
Type

Zeetjalk

Bouwjaar

1893

Steiger

103A

Annechiena Willemina

L x B x D (mtr.)24.52 x 4.91 x 1.20
Bouwjaar1893
Werf van aanbouwG. van der Werf
Lokatie WerfStadskanaal
Bouwnummer
Laadvermogen Huidig (Origineel) (82) ton
Brandmerk5627 Z GRON 1988
Meetbrief Nummer
Meetbrief Datum
BHS/LVBHB13012 link
FVEN/RVEN2055 link

Scheepsnamen
Eigenaren
Meetbrieven
Motor

Motor MerkMAN 6
Motor Type6 cilinder diesel
Motor Vermogen150 PK
Motor Historisch

Het verhaal van de Annechiena Willemina

De Tjalk is één van de eerste scheepstypen die eind negentiende eeuw in ijzer gebouwd werden. Aangezien ijzer een relatief nieuw materiaal was werd de oorspronkelijke houtbouw bijna exact gekopieerd. Dit is vooral goed te zien in de stevens. Zeetjalken waren forser dan binnenvaart-tjalken en verzekeringsmaatschappijen eisten ook dat ze steviger gebouwd werden. Alleen als aan de eisen voldaan werd kon een zeebrief worden afgegeven.

Hendrik (Pieters) Bul, schipper te Wildervank, liet het schip in 1893 door G. van der Werf te Stadskanaal bouwen voor 3100 gulden. Hiervoor had hij een houten schip dat ook Annechiena heette. Waarschijnlijk was dit de naam van zijn vrouw.

In 1901 is een zeebrief afgegeven op het schip. Voor zover bekend werd met graan naar Scandinavië gevaren en werd op de terugweg hout meegenomen.

Vanaf 1912 is het schip uit de zeevaart geschreven en in de binnenvaart gekomen en in 1952 niet langer zeilend maar met een opduwer. Wel is het schip altijd in dezelfde familie gebleven.

In 1977 werd het schip gekocht door Hendrik Swart die het weer onder zeil bracht en het vrachtruim intimmerde. Vervolgens is het in de chartervaart gekomen, de laatste jaren vanuit Harlingen. De huidige eigenaren kochten het schip in november 2001.

Vragen of opmerkingen?

Als je informatie of vragen over de Annechiena Willemina hebt kun je de eigenaar via onderstaand formulier jouw vragen en of opmerkingen sturen.

Indien nodig proberen wij zo snel als mogelijk te reageren.

Bijvoorbaat dank voor je bijdrage.


Scroll naar boven