Anna

Type: Klipperaak
Bouwjaar: 1911

Het verhaal van de Anna

De Anna is een Klipperaak. Het model klipperaak is afgeleid van de Nederlandse binnenvaartklipper. De klipper is herkenbaar aan de holle boeglijn met een naar voren uitwaaierende voorsteven. In plaats van een gestroomlijnd achterschip zoals bij de klipper, heeft de klipperaak een volle ronde ‘aken-kont’, een ‘peerdekont’. Dit gaf meer leefruimte voor de schipper en zijn gezin. De klipperaak heeft ook een ‘aangehangen roer’ met een helmstok, zoals bij een aak of een tjalk. De schipper stond op het achterdek in weer en wind te sturen. De klipperaak is ‘gaffelgetuigd’ en uitgerust met ‘zijzwaarden’. Met de zwaardliertjes op het achterdek kunnen de zwaarden tijdens het zeilen aan de benedenwindse kant te water worden gelaten. De zwaarden voorkomen dat het schip door de wind naar opzij wordt weggezet. Bij de Anna is, net als bij veel andere zeilschepen, omstreeks 1950 een dieselmotor ingebouwd, een Lister jp4. Een grote vooruitgang, omdat daardoor altijd zelfstandig gevaren kon worden. Zeilschepen moesten namelijk worden getrokken wanneer er geen wind was of wanneer vanwege bruggen de mast moest worden gestreken. Dat gebeurde ‘in de trekzeel’ door vrouw, kinderen of knecht. Of, als daar geld voor was, door een paard of een sleepboot. Een andere manier van voortbewegen voor kortere verplaatsingen was ‘bomen’. Dat is voortduwen met een lange stok, ofwel vaarboom. De Anna is omstreeks 1930 uitgerust met een zijschroef, aangedreven door een diesel-motor op het voordek. Dit is een vroege vorm van motoriseren. Maar waar gezeild kon worden, werd gezeild. Van 1958 tot 1994 heeft de Anna andere namen gehad: Ri-An, Ora en Altijd Anders. De voorlaatste (particuliere) eigenaar gaf het schip de oorspronkelijke naam Anna terug.
anne-01
Type

Klipperaak

Bouwjaar

1911

Steiger

097A

L x B x D (mtr.)24.50 x 4.90 x 0.70
Bouwjaar1911
Werf van aanbouwGebroeders Worst
Lokatie WerfMeppel
Bouwnummer
Laadvermogen Huidig (Origineel) (120) ton
Brandmerk
Meetbrief Nummer
Meetbrief Datum
BHS/LVBHB
FVEN/RVEN

Scheepsnamen
Eigenaren
Meetbrieven1911 – 1950 Hendrik Kragt Berendszoon, Zwartsluis, Kampen
1950 – 1956 Hendrik Kragt Hendrikszoon, ’s-Gravenhage
1956 – 1959 Eerst Jacob, later Hendrik Veltman, Rotterdam
1959 – 1968 Greelt Veltman, Amsterdam
1968 – 1974 Rinke Jan Willem van der Meer, Harderwijk
Motor1940 Zijschroef met 1-cilinder Deutz dieselmotor, 14 pk
1940 – 2000 Lister jp4, 4-cilinder 40 pk
2000 Daf diesel dh 825-v, 6-cilinder 163 pk

gaffelgetuigd

Motor MerkDaf
Motor Type825
Motor Vermogen163 pk
Motor Historisch1940 Zijschroef met 1-cilinder Deutz dieselmotor, 14 pk
1940 – 2000 Lister jp4, 4-cilinder 40 pk
2000 Daf diesel dh 825-v, 6-cilinder 163 pk

Het verhaal van de Anna

De Anna is een Klipperaak. Het model klipperaak is afgeleid van de Nederlandse binnenvaartklipper. De klipper is herkenbaar aan de holle boeglijn met een naar voren uitwaaierende voorsteven. In plaats van een gestroomlijnd achterschip zoals bij de klipper, heeft de klipperaak een volle ronde ‘aken-kont’, een ‘peerdekont’. Dit gaf meer leefruimte voor de schipper en zijn gezin. De klipperaak heeft ook een ‘aangehangen roer’ met een helmstok, zoals bij een aak of een tjalk. De schipper stond op het achterdek in weer en wind te sturen. De klipperaak is ‘gaffelgetuigd’ en uitgerust met ‘zijzwaarden’. Met de zwaardliertjes op het achterdek kunnen de zwaarden tijdens het zeilen aan de benedenwindse kant te water worden gelaten. De zwaarden voorkomen dat het schip door de wind naar opzij wordt weggezet. Bij de Anna is, net als bij veel andere zeilschepen, omstreeks 1950 een dieselmotor ingebouwd, een Lister jp4. Een grote vooruitgang, omdat daardoor altijd zelfstandig gevaren kon worden. Zeilschepen moesten namelijk worden getrokken wanneer er geen wind was of wanneer vanwege bruggen de mast moest worden gestreken. Dat gebeurde ‘in de trekzeel’ door vrouw, kinderen of knecht. Of, als daar geld voor was, door een paard of een sleepboot. Een andere manier van voortbewegen voor kortere verplaatsingen was ‘bomen’. Dat is voortduwen met een lange stok, ofwel vaarboom. De Anna is omstreeks 1930 uitgerust met een zijschroef, aangedreven door een diesel-motor op het voordek. Dit is een vroege vorm van motoriseren. Maar waar gezeild kon worden, werd gezeild. Van 1958 tot 1994 heeft de Anna andere namen gehad: Ri-An, Ora en Altijd Anders. De voorlaatste (particuliere) eigenaar gaf het schip de oorspronkelijke naam Anna terug.

De Anna is een Klipperaak. Het model klipperaak is afgeleid van de Nederlandse binnenvaartklipper. De klipper is herkenbaar aan de holle boeglijn met een naar voren uitwaaierende voorsteven. In plaats van een gestroomlijnd achterschip zoals bij de klipper, heeft de klipperaak een volle ronde ‘aken-kont’, een ‘peerdekont’. Dit gaf meer leefruimte voor de schipper en zijn gezin.

De klipperaak heeft ook een ‘aangehangen roer’ met een helmstok, zoals bij een aak of een tjalk. De schipper stond op het achterdek in weer en wind te sturen. De klipperaak is ‘gaffelgetuigd’ en uitgerust met ‘zijzwaarden’. Met de zwaardliertjes op het achterdek kunnen de zwaarden tijdens het zeilen aan de benedenwindse kant te water worden gelaten. De zwaarden voorkomen dat het schip door de wind naar opzij wordt weggezet.

Bij de Anna is, net als bij veel andere zeilschepen, omstreeks 1950 een dieselmotor ingebouwd, een Lister jp4. Een grote vooruitgang, omdat daardoor altijd zelfstandig gevaren kon worden. Zeilschepen moesten namelijk worden getrokken wanneer er geen wind was of wanneer vanwege bruggen de mast moest worden gestreken. Dat gebeurde ‘in de trekzeel’ door vrouw, kinderen of knecht. Of, als daar geld voor was, door een paard of een sleepboot. Een andere manier van voortbewegen voor kortere verplaatsingen was ‘bomen’. Dat is voortduwen met een lange stok, ofwel vaarboom.

De Anna is omstreeks 1930 uitgerust met een zijschroef, aangedreven door een diesel-motor op het voordek. Dit is een vroege vorm van motoriseren. Maar waar gezeild kon worden, werd gezeild.
Van 1958 tot 1994 heeft de Anna andere namen gehad: Ri-An, Ora en Altijd Anders. De voorlaatste (particuliere) eigenaar gaf het schip de oorspronkelijke naam Anna terug.

Het verhaal van de Anna

Vragen of opmerkingen?

Als je informatie of vragen over de Anna hebt kun je de eigenaar via onderstaand formulier jouw vragen en of opmerkingen sturen.

Indien nodig proberen wij zo snel als mogelijk te reageren.

Bijvoorbaat dank voor je bijdrage.


Scroll naar boven