Anna Sophia

Type: Sleepboot
Bouwjaar: 1907

Het verhaal van de Anna Sophia

Dit schip behoorde tot de eerste generatie sleepboten van de Delfzijlse rederij Frater Smid. Deze rederij verbrak bij haar komst in 1910 het heersende monopolie van de ‘zwartpijpers’. Dit was de bijnaam voor de ongeveer 10 sleepboten die werkten vanuit Delfzijl, vanwege het ontbreken van gekleurde banden in hun schoorstenen, wat gebruikelijk was. De komst van de Frater Smid schepen, gesierd door een blauw-witte band in de schoorsteen, betekende de introductie van concurrerende tarieven, wat in het toen nog zo kleinschalige Delfzijl tal van emoties losmaakte. De Anna Sophia is vernoemd naar Anna Sophia Frater Smid, geboren Zwart, echtgenote van de oprichter van de rederij.

Het schip is gebouwd als stoomsleepboot, voortgedreven door een Compound machine met een stoomketel. Dertien jaar na haar indienststelling verruilde het schip haar werkterrein naar Dordrecht en Rotterdam. Vijf jaar later keerde het weer terug naar Delfzijl. Hier werd zij in 1948 omgebouwd tot motorsleepboot.

In 1975 kwam het schip na nog een aantal omzwervingen bij de huidige eigenaar terecht. Hij gaf haar in 1989 de naam Anna Sophia terug. In 1993 heeft het schip haar oude uiterlijk teruggekregen door de herplaatsing van een lange (klapbare) ‘stoomschoorsteen’, waarin ook de Frater Smid kleuren zijn teruggekeerd.

anna-sophia-11
Type

Sleepboot

Bouwjaar

1907

Steiger

085A

L x B x D (mtr.)18.59 x 4.81 x
Bouwjaar1907
Werf van aanbouwJ.Th. Wilmink
Lokatie WerfGideon
Bouwnummer
Laadvermogen Huidig (Origineel) () ton
Brandmerk
Meetbrief Nummer
Meetbrief Datum
BHS/LVBHB
FVEN/RVEN133 link

Scheepsnamen
Eigenaren
Meetbrieven
Motor

Motor MerkHercules
Motor TypeDFXE
Motor Vermogen205pk
Motor Historisch

Het verhaal van de Anna Sophia

Dit schip behoorde tot de eerste generatie sleepboten van de Delfzijlse rederij Frater Smid. Deze rederij verbrak bij haar komst in 1910 het heersende monopolie van de ‘zwartpijpers’. Dit was de bijnaam voor de ongeveer 10 sleepboten die werkten vanuit Delfzijl, vanwege het ontbreken van gekleurde banden in hun schoorstenen, wat gebruikelijk was. De komst van de Frater Smid schepen, gesierd door een blauw-witte band in de schoorsteen, betekende de introductie van concurrerende tarieven, wat in het toen nog zo kleinschalige Delfzijl tal van emoties losmaakte. De Anna Sophia is vernoemd naar Anna Sophia Frater Smid, geboren Zwart, echtgenote van de oprichter van de rederij.

Het schip is gebouwd als stoomsleepboot, voortgedreven door een Compound machine met een stoomketel. Dertien jaar na haar indienststelling verruilde het schip haar werkterrein naar Dordrecht en Rotterdam. Vijf jaar later keerde het weer terug naar Delfzijl. Hier werd zij in 1948 omgebouwd tot motorsleepboot.

In 1975 kwam het schip na nog een aantal omzwervingen bij de huidige eigenaar terecht. Hij gaf haar in 1989 de naam Anna Sophia terug. In 1993 heeft het schip haar oude uiterlijk teruggekregen door de herplaatsing van een lange (klapbare) ‘stoomschoorsteen’, waarin ook de Frater Smid kleuren zijn teruggekeerd.

Dit schip behoorde tot de eerste generatie sleepboten van de Delfzijlse rederij Frater Smid. Deze rederij verbrak bij haar komst in 1910 het heersende monopolie van de ‘zwartpijpers’. Dit was de bijnaam voor de ongeveer 10 sleepboten die werkten vanuit Delfzijl, vanwege het ontbreken van gekleurde banden in hun schoorstenen, wat gebruikelijk was. De komst van de Frater Smid schepen, gesierd door een blauw-witte band in de schoorsteen, betekende de introductie van concurrerende tarieven, wat in het toen nog zo kleinschalige Delfzijl tal van emoties losmaakte. De Anna Sophia is vernoemd naar Anna Sophia Frater Smid, geboren Zwart, echtgenote van de oprichter van de rederij.

Het schip is gebouwd als stoomsleepboot, voortgedreven door een Compound machine met een stoomketel. Dertien jaar na haar indienststelling verruilde het schip haar werkterrein naar Dordrecht en Rotterdam. Vijf jaar later keerde het weer terug naar Delfzijl. Hier werd zij in 1948 omgebouwd tot motorsleepboot.

In 1975 kwam het schip na nog een aantal omzwervingen bij de huidige eigenaar terecht. Hij gaf haar in 1989 de naam Anna Sophia terug. In 1993 heeft het schip haar oude uiterlijk teruggekregen door de herplaatsing van een lange (klapbare) ‘stoomschoorsteen’, waarin ook de Frater Smid kleuren zijn teruggekeerd.

Het verhaal van de Anna Sophia

Vragen of opmerkingen?

Als je informatie of vragen over de Anna Sophia hebt kun je de eigenaar via onderstaand formulier jouw vragen en of opmerkingen sturen.

Indien nodig proberen wij zo snel als mogelijk te reageren.

Bijvoorbaat dank voor je bijdrage.


Scroll naar boven