VMA Schepen collectie

Anita Jacoba

De Anita Jacoba is een stoere en zeewaardige Zeeuwse klipper gebouwd in 1892 op de werf van Zuilekom te Raamsdonkveer en werd vroeger gebruikt in de zeilende vrachtvaart. Tot aan 1987 lag de tweemast Roosendaalse klipper Anita Jacoba van Jan van t Hof,

Lees verder »
Verwisseling

Verwisseling

De Verwisseling is gebouwd als zeilschip voor het vervoer van turf. Pas in 1951 werd er een motor in het schip gebouwd, maar het schip bleef toch als volledig zeilschip behouden. Tot 1960 werd er

Lees verder »

Flesschen Fabriek Delft

Vaargebied: Zuid Holland Tonnage (origineel en huidig): 42 ton, is tijdens de periode als motorschip tot 52 ton vergroot, nu weer terug gerestaureerd naar 42 ton. Motor: (origineel en huidig) origineel geen motor; trekschuit met

Lees verder »

Maria

De naam stevenaak wordt verklaard door de zware voor- en achtersteven welke als een doos tegen het schip bevestigd is. De stevenaak heeft in de regel een spitse kop. Het achterschip heeft een fraaie, ouderwets

Lees verder »

Brittannia

Dit schip is voor de Hollandse Stoomboot Maatschappij als motor directieboot gebouwd op de werf van de firma Weduwe J.L. Ceuvel aan de Hoogte Kadijk te Amsterdam. Ze is te water gelaten op 21 februari

Lees verder »

Stad Gent

De Stad Gent werd bij de werf Nicolaas Witsen in Alkmaar gebouwd en op 15 februari 1931 te water gelaten. Ze vertrok meteen naar België om in de havens van Gent als havensleepboot ingezet te

Lees verder »

Krommenie 1

Het beurtschip de Krommenie 1 werd in 1926 gebouwd bij de Zaanlandsche Scheepsbouw Maatschappij voor Klaas Knap, de oprichter van de KnapTransportgroep die bij het 100 jarig bestaan in 2013 uitgegroeid was tot ruim 100

Lees verder »
Adriana

Adriana

De sleepboot Adriana is gebouwd in het plaatsje Veur dat tegenwoordig onderdeel is van Leidschendam. In 1938 is de sleepboot naar België verhuisd. Daar voer ze onder de naam Michel voor het bedrijf Kalis SA.

Lees verder »
Trots Alles Steenwijk Loswal 2021

Trots Alles

Dit schip, in 1940 te water gelaten onder de naam Trots Alles, is ontworpen en gebouwd door Th. v. d. Beldt te West-
Graftdijk onder bouwnummer 334.

Lees verder »

Rehoboth

Te Dedemsvaart werd in 1911 bij de scheepswerf van J. Mol de klipperaakschip “Evolutie” te water gelaten. Het was besteld door schipper Koop Oosterveen uit Amsterdam.  Het schip was voornamelijk bedoeld voor het vervoer van

Lees verder »
Achernar

De Hoop

In 1934 trouwt Dirk in Sprang-Capelle met Fransijna Adriana van der Schans. Ze krijgen acht kinderen. Drie van hen worden geboren voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. In die periode vaart Dirk op ‘de

Lees verder »

De Kaper

De Kaper is van origine een Friese zeilklipper en werd gebouwd in 1913-1914 op werf de Vlijt van de Gebr. wildschut te Gaastmeer (Friesland). Op 30 januari 1914 werd zij te water gelaten, ook wel

Lees verder »

Anna Mijntje

Het schip is een fraai gerestaureerde Aak naar het model Hagenaar met een mooie lijn. De naam Hagenaar is eigenlijk synoniem met Wagenbrugger, een maat schip, waarmee men tot in het centrum van Den Haag

Lees verder »
Annechiena Willemina

Annechiena Willemina

De Tjalk is één van de eerste scheepstypen die eind negentiende eeuw in ijzer gebouwd werden. Aangezien ijzer een relatief nieuw materiaal was werd de oorspronkelijke houtbouw bijna exact gekopieerd. Dit is vooral goed te

Lees verder »

Anna Sophia

Duis facilisis velit quis magna aliquet lacinia. Etiam mauris urna, porta vel congue nec, ultrices vitae augue. Donec cursus viverra felis. Proin turpis quam, volutpat eget risus in, tincidunt volutpat mi. Integer eu posuere metus. Donec viverra nec neque at feugiat.

Lees verder »
Stern

Stern

De Stern, genoemd naar de steltlopertje Stern (niet benadrukkend de kont van het schip, het Engelse ‘stern’), is gebouwd onder de naam Friesland en bleef tot 1937 onder verschillende schippers als zeilend vrachtschip in de

Lees verder »
Watergeus

Watergeus

De Watergeus is een dektjalk die in 1903 onder de naam “De Vrouwe Geurtje” voor schipper Jan de Wild uit Nijkerk op de werf van Goor te Zwartsluis werd gebouwd. De Dektjalk onderscheidt zich door

Lees verder »

Samenwerking

Zandaakjes werden voor twee doelen gebruikt: voor baggeren (“diepen”) en zandwinning (“delven”). Met een vergelijkbaar zandaakje is Adriaan Volker begonnen als baggeraar. Eerst moest hij het scheepje vol beugelen (met de hand bagger van de

Lees verder »
Eben Haezer

Eben Haezer

De Klipper Eben Haezer werd in 1906 gebouwd op de beroemde werf “Van Duijvendijk” in Lekkerkerk aan de rivier de Lek. Deze werf bestond toen al eeuwen; het eerste schip liep er al in 1737

Lees verder »

Anna

De Anna is een Klipperaak. Het model klipperaak is afgeleid van de Nederlandse binnenvaartklipper. De klipper is herkenbaar aan de holle boeglijn met een naar voren uitwaaierende voorsteven. In plaats van een gestroomlijnd achterschip zoals

Lees verder »
De Tijd Zal 't Leren

De Tijd Zal ’t Leren

De Tijd zal ’t Leren’ liep op 14 oktober 1927 van stapel op de werf van Th.J. Fikkers in Foxhol onder de naam ‘Verandering’. Drie dagen later laat schipper Thies van der Hoek uit Hoogezand

Lees verder »