Verwisseling

De Verwisseling is gebouwd als zeilschip voor het vervoer van turf. Pas in 1951 werd er een motor in het schip gebouwd, maar het schip bleef toch als volledig zeilschip behouden. Tot 1960 werd er turf mee vervoerd (hoofdzakelijk naar bakkers in Noord Holland). Doordat de bakkers overgingen op stookolie voor hun ovens was hetRead more ⟶

Rehoboth

Te Dedemsvaart werd in 1911 bij de scheepswerf van J. Mol de klipperaakschip “Evolutie” te water gelaten. Het was besteld door schipper Koop Oosterveen uit Amsterdam.  Het schip was voornamelijk bedoeld voor het vervoer van turf uit de hoogveengebieden naar de grote steden in het westen van het land. Het is een typisch overijssel schip.Read more ⟶

Anna

De Anna is een Klipperaak. Het model klipperaak is afgeleid van de Nederlandse binnenvaartklipper. De klipper is herkenbaar aan de holle boeglijn met een naar voren uitwaaierende voorsteven. In plaats van een gestroomlijnd achterschip zoals bij de klipper, heeft de klipperaak een volle ronde ‘aken-kont’, een ‘peerdekont’. Dit gaf meer leefruimte voor de schipper enRead more ⟶