100 meter schouw

 In een museumhaven is het belangrijk dat bezoekers vanaf de kade al kunnen leren over het verleden van de Nederlandse scheepvaart. Het uiterlijk van de passant of kortligger is vrij snel bepalend voor de haven.

Schepen in de haven moeten vanaf 100 meter de indruk geven dat het gaat om een historisch bedrijfsvaartuig. De havenmeester bepaalt of een schip hieraan voldoet: de 100 meter schouw. Om op een passantenplek te mogen liggen, gelden dan ook een paar eisen:

  • Het schip moet een historisch bedrijfsvaartuig zijn
  • Het schip is voor 1950 van stapel gelopen 
  • Het schip moet over het algemeen haar historisch uiterlijk hebben behouden.

Een schip komt niet in aanmerking als:

  • Een overgroot deel van de dek- en denindeling niet in overeenstemming is met de als bedrijfsmatig gebruikte bouw van het schip.
  • Als er ná haar bedrijfsmatige functie aanpassingen zijn gedaan die buiten proporties zijn. Bijvoorbeeld:
    • Schip met opbouw die duidelijk niet origineel is. Alleen een historische romp is dus niet genoeg.
    • Enorme ramen in romp of opbouw. 
    • Misplaatst stuurhuis.

Het is dus niet zo dat een schip niet mag zijn aangepast aan haar nieuwe functie als woon- of pleziervaartuig. De aanpassingen moeten met voldoende respect voor de historische functie en uitstraling zijn uitgevoerd. De havenmeester beoordeelt of een schip aan deze voorwaarden voldoet.